Het team van tuincentrum Gerben Calkhoven heeft hart voor de zaak en een passie voor planten en persoonlijk contact met de klant. (Eigen foto)
Het team van tuincentrum Gerben Calkhoven heeft hart voor de zaak en een passie voor planten en persoonlijk contact met de klant. (Eigen foto) (Foto: Calkhoven)

Calkhoven al 12,5 jaar op deze locatie

door Annemieke van Ipenburg

Nijverdal - Opa Calkhoven begon in 1932 een boomkwekerij en hoveniersbedrijf aan de Brakenbeltswegweg. Dit ging over op Gerbens vader en gaandeweg ontstond het tuincentrum. Toen een prima locatie, maar na verloop van tijd, raakte het bedrijf daar 'verstopt'.

Er kwam meer bebouwing en de tijd was rijp naar een andere locatie te verhuizen. Na vijftien jaar touwtrekken, konden ze eindelijk naar die andere locatie en nu zitten ze daar alweer 12,5 jaar. "Ja, en het voelt nog steeds als nieuw," zegt Ria Calkhoven. "De tijd gaat zo snel. De bouw toen ook, trouwens. Toen we hier konden beginnen met bouwen, was het binnen drie maanden klaar. In januari gingen de eerste palen de grond in en 21 maart gingen we open." Ze lacht. "De parkeerplaats was 's morgens nog niet eens klaar, maar 's avonds met de opening wel. Zo mooi, al die mensen die hielpen. Het ging wel razendsnel ineens. We hebben in die periode vier nieuwe mensen aangenomen en die werken hier nu nog steeds."

Jubilarissen
Ze hebben dus ook vier jubilarissen. Dat zegt toch wel wat over de werkgever, het bedrijf. "Maar ook over de medewerkers zelf," vindt Ria. "We hebben een mooi team. Iedereen voelt zich verantwoordelijk, ziet het bedrijf als 'eigen'. Soms roepen ze mij zelfs tot de orde," lacht ze. Twee van de vier dames stonden al voor de opening bij ons op de stoep, afzonderlijk van elkaar. Ze wilden bij ons komen werken. Omdat ik er toen nog niet aan toe was, heb ik hun telefoonnummers genoteerd en ze later gebeld. Dat was nog wel wat, want ik was een telefoonnummer kwijt geraakt. Maar het kwam goed." Ria lacht als ze er aan terugdenkt.

"We hadden leuke gesprekken en zagen wel mogelijkheden. Ze zijn bij ons begonnen in een duobaan en dat doen ze nu nog steeds."

Geven en nemen
Ria en de andere vijf dames en twee heren van het tuincentrum zijn goed op elkaar ingespeeld. "We zijn allemaal erg flexibel en in overleg kunnen we elkaar altijd wel helpen en vervangen."

Passie voor groen
Als er klanten binnenkomen, blijkt de passie van Ria voor haar werk. De man en vrouw in kwestie hebben blaadjes bij zich van boompjes die pas gepland zijn. In één oogopslag ziet Ria wat er mis is en als de klant aangeeft dat de boompjes echt voldoende water hebben gehad, beaamt ze dat. Met verbazing volg ik het gesprek. Een foto van andere struiken die er prachtig bij staan, op één na. "Oh, die geeft het op, die heeft het niet naar zijn zin," is de mening van Ria. Ze bespreekt vervolgstappen met de klant en keert dan terug naar ons gesprek.

Persoonlijke aandacht
"Daar draait het voor ons om," vertelt ze verder. "Persoonlijke aandacht voor de klant en kwaliteit leveren. Daar willen we nog verder in groeien. We richten ons heel bewust op planten. Natuurlijk hebben we wel wat accessoires, zoals potten en zo, maar het draait hier echt om planten. Daar weten we veel vanaf en zo kunnen we onze klanten goed adviseren. We helpen mensen bijvoorbeeld met de indeling van de tuin, door het hier uit te zetten. Als het is zoals ze willen, maken we een foto en met die foto en de planten gaan ze thuis aan de slag. Dat is echt mooi om te zien."

Feestweek
Van 16 tot en met 21 september ligt bij Calkhoven de rode loper uit. Elke dag profiteren klanten van een nieuwe aanbieding of ze krijgen dubbele 'groene vingers'. Let daarvoor op de advertentie in deze krant en hun facebookpagina. Daarnaast maken twee goede doelen kans op een prachtige groenblijvende magnoliaboom. Doe je kassabon in de actieweek in de box voor ZorgAccent of Zonnewoud en bij de organisatie met de meeste omzet planten ze een magnoliaboom!

Bovendien trekken ze uit diezelfde bon een winnaar van een leuke prijs van Calkhoven.

Meer berichten