Naast dirigent van het KSW orkest is Bert Pfeiffer een zeer getalenteerde trombonist en componist. Hij arrangeert een deel van de muziek voor Reuring in het Reggedal.
Naast dirigent van het KSW orkest is Bert Pfeiffer een zeer getalenteerde trombonist en componist. Hij arrangeert een deel van de muziek voor Reuring in het Reggedal. (Foto: )

Reuring: audities komen er aan, muziek is bijna klaar

door Annemieke van Ipenburg

Nijverdal - Het script van Jan Tekstra is klaar, Bert Pfeiffer legt de laatste hand aan de muziek. Op zoek naar stukken met de juiste 'kleur' voor elke scene. Achter de schermen krijgt alles steeds meer vorm en dient de oproep voor audities zich aan. Bezoekers kijken straks niet naar een voorstelling, maar 'herbeleven' het verleden.

We hebben het over de muziektheatervoorstelling 'Reuring in 't Reggedal' die van 12 tot en met 22 september te zien is op het buitenterrein van Het Ravijn. Het initiatief komt van muziekvereniging KSW uit Nijverdal. De show wordt gemaakt in samenwerking met het creatieve team van onder meer 'Het Verzet Kraakt' en 'STORK!'

Als dirigent van KSW weet Bert wel het een en ander van de geschiedenis. "Ze hebben in de afgelopen bijna 140 jaar een heel rijk muziekverleden opgebouwd. Daar kunnen we nu uit putten," vertelt Bert. "Jan heeft een mooi script geschreven en daar zoeken we nu met het team de muziek bij. Elke scene heeft zijn eigen kleur: vrolijk, verdrietig, spannend. Sommige stukken zijn direct geschikt, andere moeten we inkorten of langer maken. Of we schrijven nieuwe muziek, die ik arrangeer of ik componeer zelf iets."

Heel persoonlijk
Bert is duidelijk blij met deze voorstelling. "Muziektheater is zo mooi," verklaart hij. "Je kunt alle facetten zo mooi voor de dag laten komen. De kleur die je de muziek meegeeft, versterkt het geheel. Doordat het een heel persoonlijk verhaal is, reizen de bezoekers als het ware door de tijd en maken min of meer deel uit van het verhaal. Voor mij is dit de meest ideale vorm van alle kunstvormen. Het is een soort storytelling, net zoals je dat met schrijven kunt doen."

Grappige scenes
Zonder veel te verraden vertelt Bert over de muziek die ze al hebben gekozen. "Er zitten bijvoorbeeld grappige scenes in. Daar zoeken we koddige muziek bij. Of scenes die zich in de fabriek afspelen. Dat was vroeger - en misschien nu nog wel - best wel eens gevaarlijk, daar spelen we dan dreigende muziek bij. Wat ook in het stuk naar voren komt, is het lawaai in de fabriek en dat de medewerkers elkaar tekens gaven om te communiceren, zelfs die tekens kunnen we in muziek uitbeelden."

Er is een heel mooie samenwerking met regisseur Jan Teksta volgens Bert. "Hij zoekt een 'kleur', schept een beeld met het script en ik mag het met muziek opbouwen tot één geheel." Bert merkt op dat hij het hele maakproces ontzettend leuk vindt. "Maar het is ook wel spannend. Ik vraag me regelmatig af of de muzikanten het wel leuk vinden. En of de bezoekers het muziektheater echt zo ervaren als wij voor ogen hebben."

Hij vindt de geschiedenis van Nijverdal erg fascinerend. "Het is een groot goed dat we dit met zijn allen mogen doen. Ik ben zelf van origine Nijverdaller en door met Reuring in 't Reggedal bezig te zijn, realiseer ik me dat er hier lang geleden niets was. De Regge liep hier, er was waarschijnlijk een kleine boerengemeenschap en iemand bedacht 'ik zet hier een fabriek neer'. Dat was niet direct een natuurlijke gang van zaken en kan onprettig voelen. Daar spelen we met de muziek natuurlijk op in. Net als het bombardement. En wat ik dan mooi vind, is dat we dat de ene keer met het hele orkest doen en in de volgende scene met één enkel instrument.''

De locatie - het buitenterrein van Het Ravijn - is perfect gekozen, vindt Bert. "Wij hebben al voor ogen waar het orkest komt, het publiek, het podium. De hele voorstelling past zo mooi in deze setting. Deze locatie is echt een deel van de voorstelling. Het goudzoekerspad kan niet ontbreken in een voorstelling over de geschiedenis van Nijverdal."

Zoektocht naar 'top-amateurs'
De organisatie zoekt acteurs en dansers van verschillende leeftijden. De audities zijn op zaterdag 13 en zondag 14 juli. Opgeven voor de auditie kan tot en met 9 juli via www.reuringinhetreggedal.nl/audities.

Ze zoeken:
- Jongen tussen 7 en 15 jaar. Kan goed trompet spelen en vindt het leuk om te acteren (acteerervaring is niet noodzakelijk)
- Jongens en meisjes tussen de 8 en 10 jaar met enige acteerervaring
- Figuranten M/V die kunnen acteren en bewegen/dansen (diverse leeftijden)
- Mannen met acteerervaring in diverse leeftijden voor verschillende rollen
- Oudere man (65+) met acteerervaring
- Jonge man (20-25 jaar) met dans en acteerervaring.
De repetities (3-4 dagen per week) starten in de week van 12 augustus. De voorstellingen worden gespeeld van 12 t/m 22 september. Van auditanten wordt verwacht dat ze bij alle repetities en voorstellingen aanwezig kunnen zijn.

Meer berichten