Djoeke Schoonenberg doet al sinds oktober 2015 promotieonderzoek naar het ontstaan van planeten. (Foto: Djoeke)

Sterrencollege: Nieuwe planeten, nieuw leven?

Nijverdal - De laatste twintig jaar zijn er al zo'n vierduizend planeten ontdekt rondom andere sterren, de zogenaamde exoplaneten. Met die ontdekkingen worden vragen die de mensheid zich al duizenden jaren heeft gesteld, weer extra actueel.

In haar sterrencollege op 20 februari gaat Djoeke Schoonenberg het hebben over haar onderzoek naar de vorming van planeten rondom jonge sterren. Het college begint om 20.00 uur, kost 8 euro voor volwassen en 4 voor kinderen. Na afloop kan men de koepel en het planetarium bezoeken. Djoeke zal in het bijzonder vertellen over de mogelijke aanwezigheid van water op exoplaneten en de speurtocht naar tekenen van buitenaards water en leven. Bezoekers aan dit college horen als eerste de uitkomsten van haar onderzoek.

Superaardes
Veel planeetontdekkingen kwamen als een grote verrassing omdat de gevonden planeten totaal niet lijken op de planeten in ons eigen zonnestelsel. Het meest ontdekte type planeet zijn de zogenaamde 'super-aardes'. Dit zijn planeten die op de aarde lijken qua samenstelling, maar een heel stuk groter zijn.

Djoeke Schoonenberg
Djoeke Schoonenberg (Hengelo Overijssel) heeft in 2012 haar bachelor Liberal Arts and Sciences behaald aan het University College Utrecht. Studeerde een jaar in Zweden en in de zomer van 2015 studeerde ze cum laude af van de masteropleiding natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam.

Meer berichten