<p>Monteur Ethan in de werkplaats van Konijnenbelt in Hulsen.&nbsp;</p>

Monteur Ethan in de werkplaats van Konijnenbelt in Hulsen. 

(Foto: Leo Polhuijs)
In de krant

‘Deze situatie niet eerder meegemaakt’

Heel Nederland fietst. Door corona zitten we noodgedwongen veel meer thuis en dan is een beetje beweging in de vrije natuur erg fijn. Probleem is alleen dat er maar moeilijk aan een nieuwe fiets is te komen.

NIJVERDAL -  Bij Konijnenbelt in Nijverdal/ Hulsen weten ze er alles van. ‘’Het is superdruk op dit moment,’’ zegt eigenaar Konijnenbelt. ‘’Verkoop en reparatie lopen bijzonder goed. We hebben het erg druk, zowel met de gewone fietsen als met de e-bikes. Voor onderdelen zoals kettingen of tandwielen bestaan inmiddels lange levertijden. Klanten zoeken naar manieren om toch aan onderdelen te komen en soms lukt het ze via internet toch iets te vinden. Ze komen dan naar onze zaak en wij monteren de onderdelen dan op hun fiets. Het probleem doet zich in alle segmenten voor maar vooral bij de racefietsen en de atb’s of mountainbikes. Tot nu toe hebben we de bestellingen nog op redelijke termijn kunnen uitleveren maar dat komt ook omdat we de moeilijkheden zagen aankomen en extra voorraad in huis hebben gehaald. Maar op een gegeven moment houdt dat ook op want de fabrieken zijn ook door hun voorraden heen. Het kost tijd om na de dip in de productie, veroorzaakt door corona, weer op gang te komen. Het is een hele rare situatie, die ik nog niet eerder heb meegemaakt in mijn loopbaan.’’ Konijnenbelt hoopt dat de situatie zich zo snel mogelijk weer herstelt, maar is ook realistisch: ‘’Ik denk dat het wel volgend jaar wordt voordat de problemen zijn opgelost. Zakelijk gezien is het natuurlijk goed voor ons dat er zoveel vraag is, maar als je niet kunt leveren, zit je alsnog met een probleem.’’

‘Het is in de natuur erg druk, met wandelaars en fietsers’

‘Niet aan te slepen’

Ook bij Fietsshop de Valk in Nijverdal is het probleem van de lange levertijden bekend. ‘’Het is een grote ellende. Vooral onderdelen voor mountainbikes en racefietsen zijn bijna niet aan te slepen. Gelukkig snappen de klanten dit wel, want bij de collega’s lopen ze tegen hetzelfde probleem aan. Ook gebruikte fietsen doen het goed. Als ze in de zaak staan, zijn ze vrijwel meteen verkocht.’’ Volgens De Valk zijn de leveringsproblemen nog vergroot doordat veel fietsonderdelen in containers lagen opgeslagen op de boot die in het Suezkanaal was vastgelopen.

Massaal

Ine Nijveld is boswachter op de Sallandse Heuvelrug. ‘’Het is in de natuur erg druk, zowel met wandelaars als met fietsers. De mensen trekken massaal de natuur in. De recreatieve fietsers doen het in het algemeen goed, ze blijven netjes op de paden en zorgen niet voor overlast, De mountainbikes hebben eigen routes en die worden ook druk bereden. Wij beheren de grond, MTB Netwerk Twente stippelt de routes uit. In verband met de bescherming van de zandhagedis worden routes op sommige punten omgeleid.’’ Volgens Ine leidt de toegenomen recreatiedruk niet tot grote problemen, al blijft er wel zwerfvuil achter.

Leo Polhuys
Freelancer
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden