<p>Jan in actie tijdens de fysieke spreekuren. Nu die niet door kunnen gaan zijn de telefonische spreekuren nog belangrijker geworden.</p>

Jan in actie tijdens de fysieke spreekuren. Nu die niet door kunnen gaan zijn de telefonische spreekuren nog belangrijker geworden.

(Foto:)
In de krant

Jan Kelder zorgt voor wegwijs in het OV

In de ZINiN-Bibliotheek kun je regelmatig terecht voor de meest uiteenlopende spreekuren. Je kunt dan juridische vragen voorleggen, vragen over je tablet of mobiel, maar ook over het openbaar vervoer. Nu de bibliotheek geen gasten mag ontvangen, zijn de OV-ambassadeurs overgestapt op telefonische spreekuren, in plaats van fysieke.

Nijverdal - “Mensen hebben toch veel behoefte aan de informatie die wij kunnen geven,” vertelt Jan Kelder. Hij is inmiddels vier jaar OV-ambassadeur en kent het belang van de spreekuren. “Mensen zijn zoekende. Met name de wat oudere reizigers hebben vragen over hun keuzedagen of hoe ze hun ov-chipkaart kunnen verlengen. Reizigers van 60 jaar of ouder die beschikken over een Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement reizen met ‘Keuzedagen’ zeven keer per jaar extra voordelig met de trein. Dit is tegenwoordig wel een extra abonnement, dat eerder bij hun abonnement in zat, maar veel mensen maken er nog steeds gebruik van. Nu ze minder kunnen reizen, maken ze ook minder snel gebruik van die keuzedagen. Hoe gaat dat als straks het jaar om is, en zij die keuzedagen niet hebben kunnen gebruiken? Krijgen ze hun geld terug? Kunnen ze er langer gebruik van blijven maken? Allemaal vragen die ze mij stellen.”

‘Wij geven veel mensen een stuk zekerheid en dat stelt ze gerust’

Incidenteel reizen

En dat zijn dan de mensen die over het algemeen regelmatig gebruik maken van het openbaar vervoer en grotendeels wel weten hoe het allemaal werkt. Er is echter ook een grote groep mensen die incidenteel gebruik maakt van het openbaar vervoer en zich bijvoorbeeld afvraagt of ze per se die ov-chipkaart nodig hebben, of nog gewoon een kaartje in de bus of op het station kunnen kopen. “Dat kan gelukkig nog. Zeker voor de mensen die maar af en toe met het openbaar vervoer reizen is het soms lastig alle veranderingen bij te houden. En waar vind je dan de beste informatie? Wij kunnen ze telefonisch gelukkig goed op weg helpen. Veel mensen vinden het allemaal maar moeilijk, maar als je de dingen goed uitlegt en ze hebben het een paar keer gedaan, blijkt het allemaal toch mee te vallen. Je moet nou eenmaal overal ervaring mee opdoen, dingen proberen en doen. Wat dat betreft is het wel jammer dat we nu niet met de mensen naar het station kunnen gaan, om dingen uit te leggen. Dan hebben ze gelijk een beter beeld. We zijn nu wel bezig online voorlichtingsbijeenkomsten op te zetten, zodat we beter dingen kunnen laten zien, bijvoorbeeld met filmpjes. Maar dat moeten we ook weer heel zorgvuldig doen, want hoe gaan we dat goed doen voor de mensen die iets minder ervaring hebben met zulke digitale toepassingen?”

Buurtbussen

Zowel de OV-ambassadeurs als de mensen in de kleine kernen zijn erg blij dat de buurtbussen vanaf 8 maart weer rijden. “Dat is toch een belangrijk vervoermiddel voor mensen die wat verder van het station of een bushalte af wonen en afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Stel dat ze naar het ziekenhuis in Almelo moeten. Dan bellen ze ons bijvoorbeeld om te vragen wat de dienstregeling is, of waar ze die kunnen vinden. Mensen die vaker met het openbaar vervoer reizen, kunnen meestal zelf goed wijs uit zo’n dienstregeling, maar mensen die nooit of heel af en toe reizen snappen er soms niets van. Dan is het mooi dat wij ze kunnen helpen de snelste of makkelijkste verbinding te vinden. Dat geeft toch een stuk zekerheid en geruststelling. En soms hoeven we alleen maar te bevestigen dat ze zelf de perfecte verbinding hebben gevonden. Dat vind ik dan ook weer mooi, samen tot een goede reis komen. Daarvoor doen we dit werk. We verwijzen mensen vaak naar ‘OV9292.nl‘, dé website voor het openbaar vervoer, maar als je niet weet wat er allemaal mogelijk is, kom je er misschien toch niet uit. Dat is het mooie van de telefoon, daar kan iedereen wel mee overweg en wij zitten klaar om iedereen te helpen.”

Spreekuren

De OV-ambassadeurs zijn elke werkdag van 10.00 tot 12.00 te bereiken op telefoonnummer 038 303 70 10. Op de dinsdag en donderdag zijn ze ook bereikbaar van 13.30 tot 15.00 uur en op de maandag en woensdag ook van 18.30 tot 20.00 uur. De dienstregelingen zijn in principe weer normaal en reizen met het openbaar vervoer mag gewoon, maar wel volgens de geldende corona-richtlijnen.

Annemieke van Ipenburg
Freelancer
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden