<p>Lesgeven in tijden van corona. Op dit moment weer alleen online, maar Martine hoopt snel weer op school haar leerlingen les te kunnen geven zoals het bedoeld is.</p>

Lesgeven in tijden van corona. Op dit moment weer alleen online, maar Martine hoopt snel weer op school haar leerlingen les te kunnen geven zoals het bedoeld is.

(Foto: Martine Ruiter)

‘Wat je leerlingen allemaal ziet doen’

Corona beïnvloedt het leven van ons allemaal. In deze nieuwe rubriek interviewt Joke Achterkamp mensen in ‘coronaberoepen’. Denk aan mensen in de zorg of het onderwijs, de horeca of supermarkt. We trappen af met Martine Ruiter, docent beeldende vorming en culturele & kunstzinnige vorming bij Reggesteyn in Nijverdal.

Door Joke Achterkamp-van Dijken

Nijverdal - “Ondertussen sta ik al 16 jaar als docent voor de klas en nog steeds geniet ik elke dag. De veelzijdigheid, de interactie met de leerlingen en mijn passie met hen kunnen delen maken mijn werk fantastisch. Het mooiste is de leerlingen te zien groeien, fysiek en als mens. De huidige situatie heeft mijn werk veranderd maar ik geniet nog steeds. Want ook al zitten er nadelen aan het afstandsonderwijs en mis ik de leerlingen, ik zie ook hele mooie dingen.”

Snelle modernisering

“Zo heeft de situatie ons bijvoorbeeld gedwongen het onderwijs in versneld tempo te moderniseren. Waar anders soms jaren aan beleidsplannen, pilots en vergaderingen over heen gaan, blijken noodzakelijke veranderingen veel sneller te realiseren door creatief denken en er samen voor te gaan. Ook stimuleert het creativiteit in denken en doen, van zowel ons als de leerlingen. Niet al het materiaal dat op Reggesteyn ter beschikking staat, hebben leerlingen thuis. Dus moesten er opdrachten komen met wat er thuis voor handen is, bijvoorbeeld met materiaal uit de natuur of gerecycled materiaal. Als ik dan zie wat de leerlingen creëren ben ik oprecht geraakt. Trots ook omdat ik zie wat het met hen doet. Mijn vak kan dan een uitlaatklep zijn en dat vind ik mooi.”

Vogelspincheck

“Het is ook leuk om letterlijk een kijkje in de wereld van mijn leerlingen te krijgen. Hierdoor leer ik ze op een andere manier kennen. Als er dan hele stroopkoeken naar binnen worden geschoven of een time-out wordt gevraagd voor een vogelspincheck, dan heb ik het niet meer. Daar geniet ik van. Maar die afstand is ook het grootste nadeel. Doordat je nu zo weinig van de leerlingen ziet is afstemmen tijdens de les lastiger. Ik kan minder bijsturen als dat nodig is, omdat ik het proces niet zie. En niet iedereen durft het te zeggen als ze meer nodig hebben. Aan de andere kant zie ik nu bepaalde leerlingen vragen stellen in de chat die normaal gesproken niet zo snel naar mijn bureau zouden komen. Voor hen is de afstand juist prettig. Daarbij is het wat het is. We moeten ermee dealen en positief blijven. Zorgen om mezelf heb ik niet echt gehad. Feit blijft wel dat je te maken hebt met veel mensen in een gebouw. Maar als we voorzichtig blijven, ons gezonde verstand gebruiken en het beleid van de regering en Reggesteyn volgen, ga ik ervan uit dat we relatief veilig zijn.”

Go with the flow

“Ik maak me meer zorgen over de leerlingen. Deze kinderen zitten al zo lang thuis. Ik gun ze dat stukje ontdekken van zichzelf, dat op deze leeftijd zo belangrijk is. Maar dat gebeurt in relatie tot anderen en daar worden ze nu al heel lang in beperkt. Leerlingen zijn zich daar ook bewust van. Zo kreeg ik een werkstuk met als thema ‘Go with the Flow’ waarin een leerling door middel van een filmpje de dag liet zien zoals deze nu verloopt. Met daarna een filmpje van hoe ze graag zou willen dat haar dagen eruit zouden zien. Dat verschil is enorm en dat raakt mij. Wat dat betreft hoop ik dat ik weer snel in de klas mag staan en kan genieten van mijn pubers.

Joke Achterkamp was jaren ouder- en kindercoach vanuit haar praktijk ‘Kinderschatten’ en schreef het boek ‘Eigen Wijze moeders’. Je kunt meer van haar werk lezen op inspirerendeverhalen.wordpress.com.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden