'Dit is ondernemen pur sang, prachtig'


<p>Nienke de Jong vertelt hoe zij met haar team van het bedenken en uitvoeren van promotie activiteiten overschakelde op het maken van mondkapjes als modeaccessoire. (foto: A. van Ipenburg)</p>

Nienke de Jong vertelt hoe zij met haar team van het bedenken en uitvoeren van promotie activiteiten overschakelde op het maken van mondkapjes als modeaccessoire. (foto: A. van Ipenburg)

(Foto: A. van Ipenburg)

'Dit is ondernemen pur sang, prachtig'

De bedoeling was met alle deelnemende ondernemers en een afvaardiging van gemeente gezellig aan tafel te schuiven en te genieten van een heerlijke lunch. Vaste prik elk jaar en naast een smaakvolle bijeenkomst ook altijd gezellig en nuttig. Dit jaar liep het allemaal anders, maar de boel afblazen was geen optie.

door Annemieke van Ipenburg

Nijverdal/ Hellendoorn Dus werd er een online variant bedacht. Onderneming van het Jaar Driever Partyservice verzorgde de ruim tachtig lunchpakketten, die Fietskoeriers Nijverdal keurig netjes en op tijd bij alle ondernemers bezorgde. Catapult creëert en HOi namen de presentatie en technische uitvoering voor hun rekening en zo’n 75 ondernemers zaten op tijd klaar voor hun beeldscherm. Een belrondje na afloop langs diverse deelnemers levert een positief beeld op. Veel lof is er voor de ondernemers die voor de camera hun verhaal deelden met alle anderen. Via een chatfunctie kon iedereen vragen stellen of opmerkingen maken. De verhalen worden vooral als inspirerend ervaren. Kijken naar wat nog wel kan, waar behoefte aan is en op die manier jouw bedrijf inzetten om deze hele pandemie te boven te komen.

Rico Driever is erg tevreden. “Het was een mooie opzet en volgens mij goed geslaagd. Ik heb in ieder geval al veel positieve reacties voorbij zien komen. Ik denk dat het voor iedereen wel even een opsteker was in deze periode. Voor ons in ieder geval wel. Het was even flink aanpoten, maar dat maakt het voor ons zo leuk. We waren weer gewoon even echt lekker aan het werk! Wij kunnen niet zo makkelijk omschakelen als sommige andere ondernemers, maar er zijn wel leuke initiatieven geweest de afgelopen maanden. Partytenten verhuren aan DRW Moodstudio’s bijvoorbeeld. Konden we allebei verder. Zo moet je het toch met elkaar doen.”

Ron van Leeuwen van Userv vertelt voor de camera dat zij binnenkort verder gaan als BrightPlan en de afgelopen maanden een grote bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van software voor teststraten. Ook Herman Pronk van de Wilgenweard, Helen Kijftenbelt van Landgoed de Uitkijk, Ruben van den Berg van Logique en Martine Hoekjen van Camping Noetselerberg vertellen hoe zij de afgelopen maanden ervaren hebben.

Nienke de Jong van ‘Icing on the cake concepts’ is tijdelijk ook een heel andere weg ingeslagen. “Normaal gesproken werken we van evenement naar winkelopening en weer terug, maar dat stortte natuurlijk als een kaartenhuis in elkaar. Dan moet je even schakelen en dat lukte ons best snel. Een van de dames in mijn team kwam op het idee van de stoffen die we hebben liggen mondkapjes te maken. Pracht idee! We zijn aan de slag gegaan en hebben het mondkapje gemaakt tot waar modeaccessoire.” Toch voelt het wel dubbel op deze manier geld te verdienen; ze profiteert van het corona-virus en tegelijk zorgt ze er voor dat mensen veiliger over straat kunnen. “Het blijft raar en het is mooi dat dit zo kon. Ik ben heel benieuwd hoe de kijkers het ervaren hebben. Het gaf ons toch wel een gevoel van saamhorigheid.”

Jeroen Mensink, accountmanager bedrijven bij de gemeente, en wethouder Margreet Overmeen-Bakhuis kijken met een tevreden gevoel terug, net als Joost Hekman, voorzitter van de businessclub. “We hebben een mooie diversiteit aan ondernemers voor de camera gekregen,” zegt Jeroen. “Ondernemers die het heel zwaar hebben, die het heel goed gaat en prachtige omdenkers.” “Ze laten allemaal zien wat het is om ondernemer te zijn,” vult Joost aan. “Denken in mogelijkheden, dat is ondernemen pur sang, zoals iemand in de chat zo terecht opmerkte.”

Meer berichten