Jeugd in actie tijdens een wedstrijd. Veel jeugd speelt in een mixteam, zodat er toch volledige teams gevormd kunnen worden.
Jeugd in actie tijdens een wedstrijd. Veel jeugd speelt in een mixteam, zodat er toch volledige teams gevormd kunnen worden. (Foto: Valley Bucketeers)
Sport

Valley Bucketeers maakt er merk van

Hoe meer artikelen er verschijnen met een club in de spotlight, hoe meer clubs zich aanmelden. Leuk om zo diverse clubs een podium te geven en eens die andere kant onder de aandacht te brengen. Deze week sprak ik met Bas van der Linde, voorzitter activiteitencommissie van basketbalvereniging Valley Bucketeers.

door Annemieke van Ipenburg/Tekststroom

Nijverdal - Met zijn 19 jaar is Bas een jonge gast in het bestuur van de vereniging en dan maakt hij zich ook nog verdienstelijk als trainer en coach. “Dat is wel een beetje de trend aan het worden binnen onze vereniging,” vertelt hij lachend. “Steeds meer jongeren nemen taken over van de oudere garde en dat is mooi om te zien. We hebben dit jaar sowieso een flinke verjongingsslag met het eerste heren- én het eerste damesteam. Het afgelopen seizoen zijn vier jeugdteams bovenaan geëindigd, waarbij de U20 (jongens onder de 20 - red.) zelfs ongeslagen kampioen is geworden. Omdat we het seizoen niet echt konden afmaken, zijn er niet veel teams tot kampioen uitgeroepen, maar bij ons team was het overduidelijk.”

Verjonging

Het succes van de jeugdteams vertaalde zich in een verjonging van de seniorenteams. “Wij, de U20, zijn nu Heren 1 en zij zijn Heren 2 geworden. Dat is wel even een uitdaging, omdat we tegen teams spelen die vaak wat meer ervaring hebben, maar dat maken wij weer goed met onze snelheid. We maken zo het spel weer wat aantrekkelijker om naar te kijken. Hetzelfde geldt voor Dames 1. Daar is zo’n zelfde wisseling gemaakt. De afgelopen seizoenen won Heren 1 niet veel wedstrijden meer en is het publiek bij de wedstrijden teruggelopen. Dat vinden we allemaal ontzettend jammer. Eind vorig seizoen degradeerde Heren 1 en dat gaf ons de gelegenheid dit seizoen de competitie helemaal nieuw op te pakken. Tegelijkertijd is het aantal jeugdspelers afgenomen. De aanwas bij de jongste jeugd is nog echt groot, maar tussen de 10 en 18 jaar neemt het wat af. Een deel van de jonge jeugd stroomt wel door, maar niet allemaal. Om dat te doorbreken en die groep jongeren beter te bereiken zijn we nu begonnen met een soort social media offensief.”

Vereniging als merk

Door regelmatig informatie te delen op diverse social mediakanalen verwacht de vereniging juist die jongeren aan te spreken die ze zo hard nodig hebben. “Onze nieuwe poster straalt dat ook uit. We proberen de Valley Bucketeers eigenlijk als een soort merk neer te zetten. We hanteren min of meer dezelfde strategie om meer naamsbekendheid te krijgen en zo meer jongeren naar de sporthal te krijgen als er wedstrijden zijn. Je ziet dat nu al bij Heren en Dames 1. Het spel is aantrekkelijker om naar te kijken en we winnen weer. Dat trekt wel publiek. Ik zou iedereen op willen roepen te komen kijken.” Bas zwijgt even bedenkelijk. “Dat is misschien niet handig. Natuurlijk willen we graag de hele tribune vol, maar dat kan nu helemaal niet. Maar daarom zijn die berichten op social media nu ook zo belangrijk. Op die manier kunnen we toch iedereen op de hoogte houden van wat er binnen de vereniging gebeurt. Hoe het gaat met de wedstrijden. Welke andere activiteiten we organiseren. En hoe leuk het bij de Valley Bucketeers is. Iedereen voelt zich hier altijd voor 100% welkom. We gaan open en respectvol met elkaar om en hebben ook veel lol samen.”

Wil je graag een keer sfeer proeven? Kijk eens op de site voor het programma of beter nog op de verschillende social mediakanalen (@thevalleybucketeers) waar ze lekker aan het spelen zijn.

thevalleybucketeers.nl

Meer berichten